Spelar det personliga varumärket roll för dig som författare? Det korta svaret på frågan är ja, definitivt. Det längre svaret är att det kan vara svårt att sälja böcker om du inte aktivt marknadsför dem och att du därför med fördel kan satsa på branding för att synas och höras i bruset. Hur kan en författare tänka och agera kring varumärkesbygge?
Marknadsför dig genom skrivande
Du som redan skriver har alla förutsättningar att marknadsföra dig ännu mer tack vare din starka penna. Genom att starta en författarblogg kan du ge dina potentiella läsare ett smakprov på dina texter, samtidigt som du kan sticka ut som en expert inom din genre. Skriver du deckare? Ge skrivtips inom genren och recensera andra deckarförfattares böcker.
Visa vem du är som författare
Många drömmer om att bli författare och tycker därför det är spännande att följa med in i författarvardagen. På sociala medier som Instagram och Tiktok kan du i olika format ge glimtar av hur ditt skrivliv ser ut. Du kan även lägga upp klipp där du berättar om de böcker och författare som påverkar dig i ditt skrivande.
Branding eller varumärkesbygge för författare handlar mycket om att visa vem du är som skribent. Varumärkesskapande kan stjäla tid från ditt skrivande, så överväg att ta hjälp av professionella branding- och designertjänster som Klingit.com.